Veelgestelde vragen

1. Uitvaartbegeleiding

Hoe meld ik een overlijden?

Via ons telefoonnummer 0800 5080 kunt u ons dag en nacht (24/7) bereiken om het overlijden van uw dierbare door te geven. Onze medewerker kan u uitleggen wat er gaat gebeuren en hoe wij u daarbij kunnen helpen.

Hoeveel kost mijn uitvaart?

De kosten van uw uitvaart zijn afhankelijk van uw wensen. Om hiervan een beeld te krijgen kunt u de kostencheck doen. Heeft u specifieke wensen, dan geven we u graag persoonlijk een indicatie van de verwachte kosten.

Ik wil geen koffie en cake. Zijn er ook andere consumpties mogelijk?

We zien dat de traditie van koffie met cake langzamerhand verdwijnt. Veel families kiezen nu voor belegde broodjes met melk en jus d’orange of juist voor een borrel met borrelhapjes. Op onze uitvaartlocaties is bijna alles mogelijk! Hier bieden wij een breed cateringassortiment aan met o.a. tapas, kaasplateaus, gebak, broodjes, maar ook warme snacks zoals saucijzenbroodjes en bitterballen.

Ik wil graag die ene uitvaartbegeleider, kan dat?

Dat gaan we zeker proberen. Onze uitvaartbegeleiders vinden het een eer als zij (nogmaals door dezelfde familie) worden gevraagd en doen er alles aan om uw wensen mogelijk te maken.

Ik wil mijn plechtigheid niet in een aula maar in een theater of strandpaviljoen laten plaatsvinden, kan dat?

Ja, dat kan. Bij PC Uitvaart is alles mogelijk. Bij ons bent u vrij om te kiezen waar uw uitvaart plaats gaat vinden. Onze ervaren uitvaartbegeleiders kunnen u daarbij helpen om een goede keuze te maken.

Kan ik nu al wensen voor mijn uitvaart aan u doorgeven?

Ja, dat kan. Hiervoor hebben wij een speciaal wensenformulier dat u kunt invullen. Wat ook kan is dat er een uitvaartbegeleider bij u langskomt om uw uitvaartwensen alvast vast te leggen. Dit heet een voorbespreking. U hoeft niet direct uw hele uitvaart al voor ogen te hebben. Enkele vragen over de gewenste sfeer zijn vaak al voldoende om uw nabestaanden een beeld te geven van uw voorkeuren. Wij helpen u graag.

Waar vindt mijn uitvaart plaats?

Waar u maar wilt. U of uw nabestaanden kunnen zelf kiezen op welke locatie uw uitvaart plaats zal vinden. Dit kan op één van onze uitvaartlocaties maar ook ergens anders.
Heeft u een voorkeur voor een locatie, dan kunt u die alvast vastleggen door uw uitvaartwensen aan ons door te geven.

2. Rondom de uitvaart

Hoe kan ik muziek aanleveren?

Afhankelijk van waar u de uitvaart plaats wilt laten vinden kunt u de gewenste muziek digitaal en/of fysiek aanleveren.

Op de meeste locaties van PC Uitvaart bieden wij u de mogelijkheid om digitaal muziek aan te leveren en/of een keuze te maken uit onze digitale muziekcollectie. Van uw uitvaartondernemer ontvangt u de benodigde inloggegevens. Bekijk hier de handleiding.

Liever niet digitaal? Dan kunt u ook uw muziek aanleveren op cd of op usb-stick (in mp3). De muziek dient vooraf getest te worden. Hiervoor kunt u een afspraak met ons maken.

Hoe lang na het overlijden vindt de uitvaart plaats?

Gemiddeld is de tijd van het overlijden tot de uitvaart tussen de 4 en 7 dagen.

Kan ik een digitale factuur of een kopie ontvangen?

Natuurlijk kan dat. E-mail uw verzoek naar financieleadministratie@pc.nl of geef deze telefonisch door via (020) 580 5080. Wij zorgen dan dat u een kopie van uw factuur ontvangt of sturen u op verzoek de nota digitaal toe.

Kan ik nu al wensen voor mijn uitvaart aan u doorgeven?

Ja, dat kan. Hiervoor hebben wij een speciaal wensenformulier dat u kunt invullen. Wat ook kan is dat er een uitvaartbegeleider bij u langskomt om uw uitvaartwensen alvast vast te leggen. Dit heet een voorbespreking. U hoeft niet direct uw hele uitvaart al voor ogen te hebben. Enkele vragen over de gewenste sfeer zijn vaak al voldoende om uw nabestaanden een beeld te geven van uw voorkeuren. Wij helpen u graag.

Knippen jullie de kleding door om de overledene te kleden?

Nee, wij laten de kleding heel.

Mijn moeder woont in een zorginstelling. Komen jullie daar ook langs om informatie te geven?

Ja, dat doen wij. Wij komen tegenwoordig bij veel zorginstellingen in de regio Noordwest-Nederland waar wij informatie-ochtenden geven aan bewoners en personeel. Zij kunnen vrijblijvend vragen stellen. Neem contact met ons op als u wilt weten of de zorginstelling aangesloten is bij ons.

Verpakken jullie het lichaam van de overledene in een zak?

Dit doen wij niet standaard. Mocht het nodig zijn in verband met de conditie van het lichaam van de overledene dan doen we het wel.

Wanneer ontvang ik de uitvaartnota?

Circa 2 tot 6 weken na de uitvaart ontvangt u de nota van de uitvaart.

Wat is een A+B-verklaring en waar dient die voor?

A is de overlijdensverklaring. Deze is noodzakelijk voor aangifte van overlijden bij de gemeente.
B is de verklaring van de doodsoorzaak. Deze wordt door het Centraal Bureau voor de Statistiek ingevuld.

3. Deposito

Hoe open ik een depositorekening?

Dat kan gemakkelijk direct via onze website. Klik op ‘Open een depositorekening‘ en vul uw gegevens in. Heeft vragen? Neem dan contact met ons op.

Hoe spaar ik op mijn depositorekening?

Op uw depositorekening van PC Uitvaart kunt u sparen hoe u zelf wenst. U kiest zelf wanneer u een bedrag overmaakt en hoeveel dat is. Daarbij ontvangt u jaarlijks rente over het gespaarde bedrag.

Kan ik het bedrag op mijn depositorekening tussentijds opnemen?

Nee, het bedrag op uw depositorekening is bestemd voor uw uitvaart en kan niet tussentijds worden opgenomen. Bij uw overlijden wordt het gespaarde bedrag vrijgegeven, zodat uw nabestaanden hier uw uitvaart van kunnen betalen.

Moet ik bijstorten?

Nee, u hoeft geen extra bedragen te storten op uw depositorekening. U spaart zoals u dat wilt. Dit kan zijn door middel van een eenmalige storting of juist bijstorten wanneer het u uitkomt. Hier bent u helemaal vrij in. Over het gespaarde bedrag ontvangt u jaarlijks rente.

Vanaf welk bedrag kan ik een depositorekening openen?

Een Groei Depositorekening kan al geopend worden met € 100,- inleg. U kunt dan gemakkelijk in uw eigen tempo bijsparen en krijgt hier ook jaarlijks rente over.

Het openen van een Top Depositorekening kan vanaf € 6.000,- startinleg. Ook hier kunt u desgewenst bijsparen. Bij de Top Depositorekening ontvangt u een hoger rentepercentage.

4. Verzekeringen

Ben ik voldoende verzekerd voor mijn uitvaart?

De hoogte van uw uitvaartkosten is afhankelijk van uw wensen met betrekking tot uw uitvaart. Het is dus niet eenvoudig om aan te geven of u voldoende bent verzekerd. Wij helpen u graag bij het berekenen van uw wensen. Om een indicatie te krijgen van uw uitvaartkosten kunt u onze kostencheck doen. Dit bedrag kunt u vergelijken met het bedrag waarvoor u bent verzekerd.

Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?

Een adreswijziging kunt u schriftelijk of per mail doorgeven. Onder vermelding van uw naam en polisnummer kunt u uw nieuwe adres mailen naar info@ardanta.nl of via het wijzigingsfomulier.

Hoe lang moet ik (nog) premie betalen?

De looptijd van de premiebetaling is afhankelijk van het type polis dat u heeft afgesloten. Dit kan bijvoorbeeld zijn tot 65 of 75 jaar of levenslang. Tot wanneer u premie dient te betalen staat vermeld op uw polisblad. Kunt u dit niet terugvinden, neem dan contact op met Ardanta via telefoonnummer (053) 488 11 22 of per e-mail via info@ardanta.nl

 

Ik ben mijn polis kwijt. Kan ik een kopie ontvangen?

Ja, dat kan. Ja, dat kan. Neem dan contact op met Ardanta en geef uw gegevens door. Via Ardanta ontvangt u dan een kopie van uw polis.

Ik ben verzekerd bij PC Uitvaart. Kan ik de uitvaart ook door een andere uitvaartverzorger laten uitvoeren?

Bij de uitvaartverzekering van PC Uitvaart in natura dient PC Uitvaart de uitvaart te verzorgen. Volgens de polisvoorwaarden dient het overlijden van de verzekerde te worden gemeld aan PC Uitvaart (dit kan telefonisch via 0800 5080) en zorgen wij voor de uitvoering van de uitvaart in natura, zoals omschreven op de polis.

Indien er een andere uitvaartverzorger wordt ingeschakeld, kan de uitkering niet plaatsvinden in de vorm van diensten, maar keren wij een geldbedrag uit. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan de waarde van het verzekerde dienstenpakket, waardoor dit veel extra kosten met zich mee kan brengen. De hoogte van de uitkering staat vermeld op uw polisblad. Dit is afhankelijk van de verzekering die u heeft afgesloten.

Heeft u als uitvaartverzekering een geldbedrag verzekerd? Dan kunt u veelal uw uitvaart ook door een andere uitvaartorganisatie laten verzorgen.

Ik heb een vraag over mijn premie-overzicht. Aan wie kan ik die stellen?

Aan het eind van elk kalenderjaar ontvangt u per post een overzicht van uw premie en wanneer deze wordt afgeschreven in het nieuwe jaar. Staan uw vragen niet bij de veelgestelde vragen? Stel deze dan telefonisch aan Ardanta via (053) 488 11 22 of per e-mail via: info@ardanta.nl.

Is de premie aftrekbaar ?

Nee. Voorheen was dit wel het geval, maar door een wijziging in de fiscale wetgeving is dit niet meer mogelijk.

Kan ik mij bijverzekeren?

Ja, dat kan. Wilt u een bedrag opzij zetten voor uw uitvaart? Wellicht is een depositorekening van PC Uitvaart Deposito iets voor u.

Kan je met elke uitvaartverzekering bij PC Uitvaart terecht?

Ja, dat kan. Heeft u een uitvaartverzekering van derden, dan kunnen wij de verzekering één op één overnemen als de uitvaart en het afscheid nemen op onze PC Uitvaart-locaties plaatsvinden.

Kunt u voor mij nagaan of er ergens nog een polis loopt?

Dit kunnen wij helaas niet. Is iemand overleden en wilt u nagaan of hij of zij nog polissen heeft lopen, dan kunt u als erfgenaam contact opnemen met het Verbond van Verzekeraars (Bordewijklaan 2, 2591 XR Den Haag, tel: (070) 333 85 00). Het Verbond zal dan contact opnemen met verschillen verzekeraars om de eventuele polissen te traceren. Wel is dit een tijdrovende procedure die een aantal maanden in beslag kan nemen.

Wat wellicht kan helpen om erachter te komen of er ergens nog polissen lopen is om bank-/giroafschriften na te gaan en/of een aantal grote verzekeraars te bellen in de hoop dat de verzekeringen daar lopen.

 

Moet ik de waarde van de verzekering opgeven aan de belastingdienst?

Dit hoeft niet zolang de waarde van de uitvaartverzekering(en) en andere overlijdensrisicoverzekeringen onder de vrijstelling tot € 7.033 (jaar 2018) in box 3 vallen. Is de waarde hoger dan € 7.033 dan vervalt de gehele vrijstelling en dient u de waarde wel op te geven aan de belastingdienst.

Verzekeringspolissen gevonden na de uitvaart, kunnen we die nog inleveren?

Dat is mogelijk. Als erfgenaam kunt u het uitkeringsverzoek zelf direct indienen bij de betreffende verzekeringsmaatschappij. Is het een uitkering in natura, dan verschilt de uitkering per verzekeringsmaatschappij.

Waarom krijg ik post van Ardanta, terwijl ik mijn verzekering bij PC Uitvaart heb afgesloten?

Uw verzekering blijft zoals die is, alleen zijn deze nu ondergebracht bij onze partner Ardanta. Zij zullen de premie incasseren en u ontvangt van Ardanta het jaarlijkse overzicht. De voorwaarden blijven ongewijzigd en onze uitvaartbegeleiders zullen uw uitvaart verzorgen.

Wat is het verzekerd bedrag van mijn polis?

Wanneer u zich voor een bepaald geldbedrag heeft verzekerd, dan staat dit bedrag vermeld op uw polisblad.

De Natura Uitvaartverzekering van PC Uitvaart doet in geval van overlijden geen uitkering in geld maar biedt dekking in de vorm van het verzorgen van de uitvaart. Op uw polisblad staat vermeld
waaruit het natura-pakket bestaat.

Wat moeten de nabestaanden doen bij het overlijden van de verzekerde?

De nabestaanden dienen het overlijden zo spoedig mogelijk telefonisch te melden aan PC Uitvaart. Dit kan 24 uur per dag via 0800 5080. Onze uitvaartbegeleiders zullen de uitvaart dan verzorgen. Middels de uitvoering van de verzekerde dienstverlening (zie rechten van de verzekerde in de polisvoorwaarden) wordt de verzekering dan uitgekeerd.

Zijn mijn kinderen gratis meeverzekerd?

Ja, bij een uitvaartverzekering van PC Uitvaart zijn uw kinderen gratis meeverzekerd tot hun 18e jaar. Wel dient u uw kinderen op uw polis bij te laten schrijven. Dit kan tijdens het afsluiten van uw verzekering of door een e-mail naar info@ardanta.nl te sturen met de naam (voorletters en achternaam), geslacht en geboortedatum van uw kind(eren).
U kunt ook het wijzigingsfomulier invullen.