‹ Bekijk alle inspiratie blogberichten

Digitale nalatenschap: wat gebeurt er met je online identiteit als je overlijdt?

Ons leven wordt steeds digitaler. Maar wat betekent dat als iemand overlijdt? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met zijn of haar social media accounts? Het antwoord is zo simpel nog niet.

Digitale nalatenschap is een grijs gebied. Het erven van data is namelijk niet mogelijk. En dat terwijl bijna iedereen data ‘bezit’ en dus ook achterlaat. Ongemerkt zijn dat er best veel. Want misschien bent u niet actief op Twitter of Instagram, maar mogelijk regelt u wel de verzekeringen online. En menig smartphone staat bomvol foto’s, filmpjes en Whatsapp-gesprekken: een schat aan herinneringen voor nabestaanden als ze iemand verliezen. Maar hoe bewaart u die? Of wilt u juist niet dat bijvoorbeeld de kinderen persoonlijke berichten onder ogen krijgen als u er niet meer bent? Als er één ding duidelijk is, dan is het dat er op dit moment nog veel onduidelijkheid is.

En dat terwijl de ontwikkelingen op digitaal gebied razendsnel gaan. De roep om nieuwe wet- en regelgeving wordt dan ook steeds dringender. Want niemand wil zijn of haar nabestaanden in een verdrietige periode opzadelen met extra stress en problemen. Zoals constateren dat de profielfoto van een geliefde is gebruikt voor identiteitsfraude omdat het account niet opgezegd kon worden. Bovendien is het belangrijk om bij leven al te kunnen beslissen over je eigen identiteit na de dood. Dus: wat wilt u dat er online over
u te vinden is als u er niet meer bent?

In november 2019 stond digitale nalatenschap voor het eerst op de agenda van de Tweede Kamer. Maar hoe regelt u uw data-erfenis zolang de wetgeving achter de ontwikkelingen aan hobbelt en de praktijk vaak nog weerbarstig is? Een simpele en doeltreffende oplossing lijkt: geef uw inloggegevens aan iemand die u vertrouwt. Of vertel die persoon waar deze gegevens (versleuteld) te vinden zijn. Misschien wel in een
testament. Geef daarnaast instructies over wat uw wilt dat er met uw data gebeurt. Of regel het al bij leven voor bijvoorbeeld uw eigen social media accounts. Wat u ook besluit: neem de tijd om erover na te denken en bespreek het met elkaar.